گروه گردشگری نبکا

گروه گردشگری نبکا

هدف از تشکیل گروه گردشگری نبکا معرفی و شناساندن آثار طبیعی و تاریخی استان یزد به علاقه مندان میباشد
گروه گردشگری نبکا

گروه گردشگری نبکا

هدف از تشکیل گروه گردشگری نبکا معرفی و شناساندن آثار طبیعی و تاریخی استان یزد به علاقه مندان میباشد

برنامه طبیعت گردی و بازدید از غار نباتی نصر آباد - شهرستان تفت مورخ 95/2/24

برنامه طبیعت گردی و بازدید از غار نباتی نصر آباد شهرستان تفت با حضور 22 نفر از اعضای گروه گردشگری نبکا به سرپرستی و راهنمایی محمدرضا دهقانی زاده در ساعت 6:30 صبح روزجمعه مورخ 95/2/24 آغاز گردید.  

شرکت کنندگان در این برنامه  با یکدستگاه مینی بوس و 1 دستگاه سواری عازم منطقه شدند. همنوردان در ابتدای مسیر حرکت ، از محل پارک خودرو ها بطرف غار نباتی در ساعت 8 صبح حرکت خود را آغاز نمودند و با طی مسیر جاده خاکی بطول یک کیلومتر به پای کوه رسیدند در این برنامه که آقای مهندسی مهینی به عنوان سر قدم و پیشرو گروه حضور داشتند مسیر مال رو پای کوه تا خط الراس کوه را که حدود 500 متر بود طی مسیر نمودند و در ادامه با پیمودن مسیر 500 متری انتهایی تا غار در ساعت 9 صبح به محل ورودی غار رسیدند و به استراحت و صرف صبحانه پرداختند. در ساعت 9:45 بعد از گوش دادن شرکت کنندگان به توصیه های ایمنی و زیست محیطی آقای دهقانی زاده مدیر گروه تک تک افراد وارد غار نباتی شدند و از 3 تالار موجود و زیبایی ها و جذابیتهای دیدنی آن بازدید نمودند. پس از بازدید از غار در ساعت 11 کلیه دوستان راه بازگشت را در پیش گرفتند و در ساعت 12:30 به پای ماشین رسیدند و با سوار شدن بر خودرو ها مسیر 25 کیلومتری تا شهر ندوشن را در پیش گرفتند.در ساعت 14 به ندوشن رسیدند و با بازدید مختصری از بافت تاریخی ندوشن و حرکت بسمت یزد از طرف جاده فولاد آلیاژی در ساعت 14:45 به یزد رسیده و برنامه پایان یافت.

 غار نباتی نصر آباد : پدیده‌ای طبیعی ، شگرف ، جذاب و شگفت انگیز که با دارا بودن ستون‌های زیبا و بارگاه‌های طبیعی ایجاد شده از استالاگمیت و استالاکتیت و همچنین بلورهای گل کلمی در دالان‌های مختلف آن، فضاهای جالب و بدیعی پدید آورده‌اند.

پس از گذشت سالها از شناسایی این غار ، هنوز صدای چک چک آب گوش طبیعت گردان و هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد و این نشان از فعالیت غار زایی است.به گفته کارشناسان ، هنوز غار نباتی فعال است و آثار  غارزایی در آن وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان ، وجود رطوبت داخل غار، چکیدن آب از قندیل‌ها ، ترمیم قندیل‌های شکسته شده و وجود مواد آهکی داخل غار از نشانه‌های فعالیت است.

غار نباتی در دهانه کوهی مابین مسیر روستای نصر آباد ( شهرستان تفت) و شهر ندوشن (شهرستان میبد) واقع شده و دارای دهانه ورودی به ابعاد ۱/۵در ۱/۵متر است که به صورت حفره در داخل زمین تشکیل شده‌است ، که جدیداً با ایجاد حفره ای  بصورت افقی در چند متری ورودی اصلی غار راه دسترسی را آسان تر نمودند.

این حفره حدود چهار متر عمق دارد و بعد از آن محوطه غار وجود دارد که بطور کامل تاریک است.

ویژگی های غار نباتی ندوشن : قندیل های نبات مانند این غار, آن را به غاری زیبا در استان یزد تبدیل کرده است. این غار دارای دو دهانه است بدین نحو که در کنار دهانه ی اصلی آن که نیازمند یک فرود سه متری است دهانه ی دیگری به صورت مصنوعی ایجاد گردیده که دیگر نیازی به فرود ندارد. بعد از ورود به درون غار و پشت سر گذاشتن سراشیبی پیش رو به یک سه راهی می رسیم. مسیر سمت چپ با شیبی تند به چشمه ی آب قابل شربی در عمق 19 متری غار منتهی می شود , مسیر سمت راست نیز با شیبی به سمت پایین به یک تالار منتهی می شود , مسیر روبه رو مسیر اصلی غار است که با دور زدن یک استلاگمیت به تالار اول غار می رسد. در این تالار دو راه موجود است راه سمت راست حفره هایی است که به دهلیزی که در بالای تالار دوم قرار گرفته منتهی می شود و مسیر سمت راست سوراخ کوچکی است که می بایست به صورت نشسته از آن وارد تالار دوم شد. در این تالار نیز دو راه پیش روی داریم؛ مسیر سمت راست دهلیزی است که در دو طرف خود به دو اتاقک زیبا ختم می شود و مسیر سمت چپ با شیبی تند وارد تالار سوم که آخرین تالار غار است و با قطعه سنگی بزرگ به دو قسمت تقسیم شده است می شود. در این غار نخ کشی ضروری نیست ولی انجام آن اطمینان خاطری برای بازگشت است. در مجموع غار نباتی ندوشن در عین زیبایی غار بزرگ ودشواری نیست

غار نباتی از مسیر شهرستان تفت در 85 کیلومتری غرب یزد قرار دارد.

 








ورودی  عمودی غار نباتی که بصورت طبیعی ایجاد شده

ورودی افقی که بصورت مصنوعی ایجاد گردیده





رسوبات کلسیتی که بصورت نبات تشکیل گردیده



استالاگمیت و استالاکتیت هایی که متاسفانه توسط افرادی نا آگاه تخریب و به خارج از غار برده شده



کار برداران ضیا قاسمی در پاکسازی محیط غار و اطراف آن ستودنی است


قلعه ندوشن ایجاد شده در بالای رسوبات تراورتنی مربوط به دوره زندیه

بافت قدیمی شهر ندوشن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.